Az utóbbi időben igen sok érdekesség történt az MMO piacon, ami most már lassan Star Wars szempontból is jelentős lesz. De mi egyáltalán ez az egész és miért van értelme vele foglalkozni, merre tart az egész?
Maga az MMO piac igazából a World of Warcraft-tal vált igazán populárissá és ez volt az a játék, aminek sikerült nagy tömegeket megtartania. Ezért én ezt a játékot fogom használni viszonyítási alapnak a többihez, mert bár tudom, nem ez teremtette a piacot, voltak előtte is sikeres játékok mint a Lineage, de mégis a WOW volt az a játék, ami gyakorlatilag napjainkig uralja a piacot, annak ellenére, hogy több játék próbálta már megingatni a trónját.
Maga az MMO piac igazából a World of Warcraft-tal vált igazán populárissá és ez volt az a játék, aminek sikerült nagy tömegeket megtartania. Ezért én ezt a játékot fogom használni viszonyítási alapnak a többihez, mert bár tudom, nem ez teremtette a piacot, voltak előtte is sikeres játékok mint a Lineage, de mégis a WOW volt az a játék, ami gyakorlatilag napjainkig uralja a piacot, annak ellenére, hogy több játék próbálta már megingatni a trónját.
Ez a piac is azért vált egyre fontosabb szemponttá a játékfejlesztők számára, mert rengeteg bevételt termel. Ugyanis ezeket nem elég egyszerűen feltörni, szükség van szerverekre, állandó személyzetre, amely segíti a játékosokat, és folyamatos fejlesztésre is. Ám mindezek ellenére is mondhatjuk, hogy manapság ez az egyik legjövedelmezőbb része a játékiparnak. Nem is csoda, hogy a WOW sikere után több más cég is megpróbálta a saját aranytojást tojó tyúkját kifejleszteni.
Az Age of Conan, a Warhammer Online, az Aion, a Guild Wars és a Rift megpróbálta gyakorlatilag a lehetetlent, megdönteni a nagy testvér sikerét. Ám egyiknek sem sikerült. Jellemző, hogy indulásukkor ezek a játékosok jelentős mennyiségű előfizetőt szereznek, de hamar el is vesztik őket. Sokszor még félkész állapotban jönnek ki, vagy a fejlesztő egy keleti cég, így az európai és amerikai piacokon nem tudott megmaradni. Ez javarészt a látványvilágnak és a játék háttérvilágának köszönhető. Mindez most miért is érdekes?
Az elkövetkező években úgy gondolom, nagy változások várhatóak a piacon, akár a WOW egyeduralkodása is megszűnhet, de az biztos, hogy több játék lesz nagyobb előfizetői táborral. Ez egyrészt betudható annak, hogy a WOW immár hat éve fut, a játékosok egy része már ráunt a dologra és újat keres. Részben ezért is próbálkozik most a Blizzard a Panderenekkel és keleti kultúrával, ám ez nem biztos, hogy bejön nekik. A régi játékosok sokan úgy érzik, ennek már semmi köze ahhoz a játékhoz amit ők szerettek, és ezért ott hagyják. Jól mutatja ezt, ha csak megnézzük mekkora síráshullám haladt végig a fórumokon és a YouTube-on.
Most értünk el igazán a Star Wars témához, hiszen eddig is volt SW MMO a Star Wars Galaxies révén, mely 2003-ban kezdte meg a pályafutását. A játék az Egy új remény után, de még A Birodalom visszavág előtt játszódott és kezdéskor 10 bolygó került bele. Több kiegészítőt is megélt, mely alatt további bolygók, űr-zónák kerültek bele. A rendkívül összetett harcrendszer és szakmák miatt talán a játék sosem volt igazán népszerű, sikerült belőle 1 millió darabot eladni, de a legmagasabb előfizetői szám kicsivel 10.00 felett volt.
De lehetett számítani rá, hogy egy akkora név mint a Star Wars nem fog kimaradni ezek után sem egy folyamatosan fejlődő és egyre nagyobb bevételeket termelő területről.
Így 2008-ban be is jelentették, hogy a kanadai BioWare fogja elkészíteni a következő MMO-t The Old Republic néven; ők voltak a nagy sikerű Knights of The Old Repulic megalkotói is, így a rajangók nagy lelkesedéssel fogadták a bejelentést. Most már tudjuk, hogy a játék 2011. december 20-án válik elérhetővé a nagyközönségnek. A játék fejlesztési költségeit 135 millió dollárra becsülik, amivel kiérdemelte a legdrágább videojáték címet. Egyesek már most a WOW bukását várják tőle, mások már a Star Wars név hallatán fújjolnak. Az, hogy végül mi is lesz a sorsa, még nem lehet megítélni, de már kezdéskor több, mint 2 millió játékos lesz, az teljesen biztos. Az előrendelések pontos számát senki sem tudja, de valahol a 2 és 3 millió között lehet, így valószínűleg vissza fogja hozni a befektetett összeget. Úgy gondolom, egy 5-6 milliós állandó előfizetői tábor teljesen reálisnak tűnik most, ami azt jelentené, hogy a WOW elvesztené egyeduralmát.
Ezt tetőzheti be a nem előfizetési modellt alkalmazó játékok, mint a Guildwars 2, esetleg majd a Warhammer 40K Online megjelenése. Ez mind együtt megzavarhatja a piac jelenlegi állóvizét és egy elég erős versenyhelyzetet generálhat. Amiből így mi a játékosok profitálnánk, úgyhogy nincs más dolgunk mint hátradőlni és nézni mit kezdenek egymással a cégek.
Az Age of Conan, a Warhammer Online, az Aion, a Guild Wars és a Rift megpróbálta gyakorlatilag a lehetetlent, megdönteni a nagy testvér sikerét. Ám egyiknek sem sikerült. Jellemző, hogy indulásukkor ezek a játékosok jelentős mennyiségű előfizetőt szereznek, de hamar el is vesztik őket. Sokszor még félkész állapotban jönnek ki, vagy a fejlesztő egy keleti cég, így az európai és amerikai piacokon nem tudott megmaradni. Ez javarészt a látványvilágnak és a játék háttérvilágának köszönhető. Mindez most miért is érdekes?
Az elkövetkező években úgy gondolom, nagy változások várhatóak a piacon, akár a WOW egyeduralkodása is megszűnhet, de az biztos, hogy több játék lesz nagyobb előfizetői táborral. Ez egyrészt betudható annak, hogy a WOW immár hat éve fut, a játékosok egy része már ráunt a dologra és újat keres. Részben ezért is próbálkozik most a Blizzard a Panderenekkel és keleti kultúrával, ám ez nem biztos, hogy bejön nekik. A régi játékosok sokan úgy érzik, ennek már semmi köze ahhoz a játékhoz amit ők szerettek, és ezért ott hagyják. Jól mutatja ezt, ha csak megnézzük mekkora síráshullám haladt végig a fórumokon és a YouTube-on.
Most értünk el igazán a Star Wars témához, hiszen eddig is volt SW MMO a Star Wars Galaxies révén, mely 2003-ban kezdte meg a pályafutását. A játék az Egy új remény után, de még A Birodalom visszavág előtt játszódott és kezdéskor 10 bolygó került bele. Több kiegészítőt is megélt, mely alatt további bolygók, űr-zónák kerültek bele. A rendkívül összetett harcrendszer és szakmák miatt talán a játék sosem volt igazán népszerű, sikerült belőle 1 millió darabot eladni, de a legmagasabb előfizetői szám kicsivel 10.00 felett volt.
De lehetett számítani rá, hogy egy akkora név mint a Star Wars nem fog kimaradni ezek után sem egy folyamatosan fejlődő és egyre nagyobb bevételeket termelő területről.
Így 2008-ban be is jelentették, hogy a kanadai BioWare fogja elkészíteni a következő MMO-t The Old Republic néven; ők voltak a nagy sikerű Knights of The Old Repulic megalkotói is, így a rajangók nagy lelkesedéssel fogadták a bejelentést. Most már tudjuk, hogy a játék 2011. december 20-án válik elérhetővé a nagyközönségnek. A játék fejlesztési költségeit 135 millió dollárra becsülik, amivel kiérdemelte a legdrágább videojáték címet. Egyesek már most a WOW bukását várják tőle, mások már a Star Wars név hallatán fújjolnak. Az, hogy végül mi is lesz a sorsa, még nem lehet megítélni, de már kezdéskor több, mint 2 millió játékos lesz, az teljesen biztos. Az előrendelések pontos számát senki sem tudja, de valahol a 2 és 3 millió között lehet, így valószínűleg vissza fogja hozni a befektetett összeget. Úgy gondolom, egy 5-6 milliós állandó előfizetői tábor teljesen reálisnak tűnik most, ami azt jelentené, hogy a WOW elvesztené egyeduralmát.
Ezt tetőzheti be a nem előfizetési modellt alkalmazó játékok, mint a Guildwars 2, esetleg majd a Warhammer 40K Online megjelenése. Ez mind együtt megzavarhatja a piac jelenlegi állóvizét és egy elég erős versenyhelyzetet generálhat. Amiből így mi a játékosok profitálnánk, úgyhogy nincs más dolgunk mint hátradőlni és nézni mit kezdenek egymással a cégek.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése